Pages

Tuesday 3 February 2015

Cooking


Maandag had ik een vrije dag. Hij lag volmaakt blank voor me uitgestrekt.
Ik besloot om lekker te gaan kokkerellen.
Ik hou namelijk van koken. Het ontspant me en ik kan er mijn creativiteit in kwijt.

Ik besloot een Aziatisch gerecht te maken. Het heet SHIU MAI en het is een dumpling, zo'n heerlijk zacht deeghapje.

Ik maakte er een frisse salade bij van ijsbergsla en avocado's met een pittige dressing van sjalotjes, knoflook, ansjovis, olie en azijn. Mail me gerust voor het recept van de dressing; die is top en een week houdbaar in de koelkast!

Hieronder het recept van de SHIU MAI.

Kneed een deeg van
1 kg bloem
1 tl zout
1 ei
500 ml warm water

Laat onder een theedoek een half uur op een warme plek staan.
Maak ondertussen de vulling.
Rasp hiervoor 40 gr gemberwortel en snij 200 gram champignons, 1 ui, een bosje lente-uitjes fijn. Mix dit door 800 gram varkensgehakt samen met 4 eetlepels rijstwijn, 4 eetlepels sojasaus, 2 eetlepels sesamolie, 1 theelepel zout, 4 eetlepels maizena, 2 eiwitten en naar smaak vijfkruidenpoeder.

Rol het deeg uit op een met bloem bestoven werkblad en steek er ronde of vierkante lapjes uit met een doorsnede van +_ 8 cm.
Schep in het midden van elk deeglapje een bergje vleesvulling en maak de randen van de vleesvulling vochtig met water en een kwastje.
Vouw de zijden van het deeg naar elkaar toe en knijp zachtjes dicht. Laat de bovenkant open.
Vet een stoommand met olie in (ik gebruikte zonnebloemolie) en stoom de dumplings ongeveer 10 minuten.
Serveer met soja- en chilisaus.

SHIU MAI zijn in de diepvries heel lang houdbaar. Stoom ze zonder ontdooien ongeveer 15 minuten.

Monday I had a day off. I had nothing planned and decided to go cooking, because I really love to cook. It makes me feel relaxed and I can put all my creativity in it. 

I decided to make an Asian dish, named SHIU MAI. It's a dumpling, a delicious, soft dough snack. I made fresh salad with it, containing iceberg lettuce and avocados with a spicy dressing of shallots, garlic, anchovies, oil and vinegar. You may e-mail me for the recipe of the dressing; it's great and you can keep it in the fridge for a week!

Here the recipe of the SHIU MAI:
Knead a dough from
1 kg flour
1 tsp salt
1 egg
500 ml warm water

Leave it underneath a towel for 30 minutes, on a warm place. 
In the meantime, make the filling. 
For this, grate 40 gr of gingerroot and chop 200 gr mushrooms, 1 onion and a bunch of spring onions. Mix it with 800 grams sausage meat, 4 tablespoons rice wine, 4 tablespoons soy sauce, 2 tablespoons sesame oil, 1 tsp salt, 4 tablespoons cornstarch, 2 egg wites and if you like, five-spice powder. 

Roll out the dough on a floured surface and cut out round or square pieces with a diameter of around 8 cm. 
In the center of each piece, spoon a pile of meat filling and make the edges of the meat filling moist with water and a small brush.
Fold the sides of the dough to eachother and squeeze gently. Leave the top open. 
Grease a steamer basket with oil (I used sunflower oil) and steam the dumplings for around 10 minutes. 
Serve with soy and chili sauce. 

SHIU MAI can be kept in the freezer for a long time. Steam them without thawing for around 15 minutes.


No comments:

Post a Comment